نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیات فرانسه، گروه زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشگاه شیراز،شیراز، ایران
2 دانشیار زبان و ادبیات فرانسه، گروه فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده
در رمان «سمفونی مردگان»، عباس معروفی نویسنده، خانوادهای را به تصویر کشیده است که به شکل های مختلف با مرگ احاطه شدهاند : آتشسوزی، برادرکشی، خودکشی و غرقشدگی. آنچه در این اثر توجه ما را به خود جلب میکند، حضور همیشگی تصاویر آتش و آب در صحنههایی است که مرگ در آنها رخ میدهد. بنابراین، وجود شخصیتها به صورت عمیقی با این دو عنصر که در مرکز اندیشه باشلار قرار دارند، پیوند خورده است. این عناصر چه تصاویر شاعرانه یا نمادینی را برای نویسنده ایجاد میکنند؟ چگونه و تا چه اندازه در سرنوشت شوم شخصیتها دخیل هستند؟ کدام یک از این دو عنصر بر دیگری غالب میشود و چرا؟ برای رسیدن به پاسخهای مناسب، ما رابطهای که این تصاویر با مرگ شخصیتها برقرار میکنند را بررسی خواهیم کرد. البته، این مطالعه با تحلیل روانکاوانه اعضای خانواده اورخانی دنبال خواهد شد، زیرا نقد باشلار فراتر از تصاویر طبیعی رفته و به جزئیات روان انسان طبق روانکاوی فرویدی میپردازد.
کلیدواژهها
موضوعات