نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان فرانسه، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
2 گروه فرانسه، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
چکیده
میشل اوئلبک تأملی عمیق و قابل مشاهده به جامعه معاصر و شرایط انسانی دارد. او در رمانهایش نمونهای بارز از پارادوکسهای تکنیکی ادبی ارائه میدهد. اغلب او را نویسندهای بدبین میدانند، زیرا وی نظرات خود را بدون هیچ ملاحظه و محدودیتی بیان میکند. او انسان معاصر را با دقت و صریح توصیف میکند و به خود این اجازه را میدهد تا نقدی قاطع و صریح از وضعیت جهان داشته باشد. اوئلبک به عنوان یک جامعهشناس تلاش میکند تا جامعهی مدرن را درک و به تصویر بکشد. رمانهای او بر جامعهی معاصر تمرکز دارد، جامعهای که در آن شیُسازی روابط انسانی دشوار به نظر میرسد و فرد غیراجتماعی و منزوی شده است که دیگر قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیست. هدف رمانهای او آشکار کردن مشکلات اساسی جامعه قرن بیست و یکم از طریق رمانهایی است که بیاحساسی و بیگانگی مردم را نشان میدهد و انسان معاصر را طوری به تصویر میکشد که گویی در ذهن خود زندانی شده است. هدف مقاله حاضر تأثیر فلسفه شوپنهاور بر آثار میشل اوئلبک به روش تحلیل بینامتنی با تاکید بر ایده رنج بشر درتفکر شوپنهاور و اوئلبک است.
کلیدواژهها
au travail (EPBET). Revue de gestion des ressources humaines, 2013.
[2] BOSSERT, Adolphe. Schopenhauer: l'Homme et le Philosophe. Paris: Hachette, 1904.
[3] BROUSSEAU, Simon et SAVARD, Virginie. Michel Houellebecq, dans Auteurs
contemporains [en ligne], [consulté le 2020-01-24], disponible sur:
https://auteurs.contemporain.info/doku.php/auteurs/michel_houellebecq?do=edit
[4] CLEMENT, Murielle Lucie. Michel Houellebecq revisité: l’écriture houellebecquienne. Paris, L’Harmattan, 2007.
[5] CLEMENT, Murielle Lucie. Michel Houellebecq: Biographie, dans
Linternaute.com [en ligne], 2012-12-15 [consulté le 2020-01-20], disponible sur:http://salon-litteraire.linternaute.com/fr/michel-houellebecq/content/1811929-michelhouellebecq-biographie
[6] CARON, Samuel. Les indicateurs de bien-être: concepts, mesures et enjeux éthiques,
université du Québec à Montréal, mémoire présente comme exigence partielle de la
maitrise en philosophie, 2019.
[7] HOUELLEBECQ, Michel. La Poursuite du Bonheur, La Différence, 1991.
[8] HOUELLEBECQ, Michel. Extension du domaine de la lutte. Paris: J’ai lu, 1994.
[9] HOUELLEBECQ, Michel. Les particules élémentaires. Paris : Flammarion, 1998.
[10] HOUELLEBECQ, Michel. En présence de Schopenhauer. L’Herne, 2017.
[11] LEBRUN, Marie. Des nouvelles de Michel Houellebecq,
http://marielebrun.unblog.fr/2009/10/08/des-nouvelles-de-michel-houellebecq/ oct, 2009.
[12] La Rédaction, Michel. Houellebecq: biographie courte, dates, citations, dans
Linternaute.com [en ligne], 2019-02-06 [consulté le 2020-01-20], disponible
sur:https://www.linternaute.fr/biographie/litterature/1775704-michel-houellebecqbiographie-courte-dates-citations/
[13] MILL, J. S. L'utilitarisme. Paris : Flammarion. 2007.
[14] RUTH, Amar. «Michel Houellebecq: la possibilité du bonheur dans l’ère du vide.» Les
Lettres romanes 72, no. 1-2,2018.
[15] SCHOPENHAUER, Arthur. Le Monde comme volonté et comme représentation. Revue
par R. Roos, PUF, 1966.
[16] SCHOPENHAUER, Arthur. Aphorismes sur la sagesse dans la vie, inclus dans son
ouvrage Parerga et Paralipomena, 1851.
[17] STIGLITZ, J., SEN, A., & FITOUSSI, J. P. Richesse des nations et bien-être des
individus: Performances économiques et progrès social. Odile Jacob. Paris.2009.
[18] WAGNER, Walter. « Le bonheur du néant: une lecture schopenhauerienne de
Houellebecq.» de Michel Houellebecq sous la loupe 2007. Editions Rodopi B.V.,
Amsterdam – New York.