نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه بوئا، بوئا کامرون

2 زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی، دانشگاه بوئا، بوئا، کامرون

چکیده

جنگ‌های قبیله‌ای و همچنین بحران‌های امنیتی که در سراسر آفریقا به طور کلی و در کامرون به طور خاص مشاهده شده است، باعث ایجاد بسترهای گفتگوی متعدد در رسانه‌های اجتماعی گردیده است. این پلتفرم‌ها، در واکنش به رویدادهای سیاسی-اجتماعی، امکان سخنرانی‌های پرشور را فراهم می‌کنند که اغلب به سخنان تنفرآمیز تبدیل می‌شوند. این انحراف، با آزادی بیان نامحدودی که  مشخصه این انجمن ها (فیس بوک، واتساپ، مسنجر ...) می باشد، توجیه می شود. در نتیجه، طرفداری های عجولانه ای روی می دهد و هر یک از دفاع از نظرات خود که صحنه‌سازی گفتمانی با هدفی «اسفناک» را تقویت می‌کند، لذت می‌برد. بنابراین، در پایان انتخابات ریاست‌جمهوری کامرون در اکتبر 2018، نتایج رقابت‌های آشکاری را از سوی حامیان دو حزب سیاسی اصلی در رقابت (RDPC/MRC) که در شبکه‌های اجتماعی به اوج خود رسیده‌اند، به‌وجود آورد. ما می‌توانیم خشونت کلامی را مشاهده کنیم که این فضای رسانه‌ای را به یک میدان جنگ واقعی تبدیل کرد: این صحنه یک بحث است که خشونت کلامی را در مرکز نگرانی‌های زبان‌شناس قرار می‌دهد. چگونه کاربران اینترنت به صورت گفتمانی بیان خشونت را در شبکه های اجتماعی به نمایش می گذارند؟ به عبارت دیگر خشونت به صورت کلامی و زبانی در شبکه های اجتماعی چگونه تحقق می یابد؟ این مقاله با تحلیل چند رشته ای گفتمان، به جهت گیری استدلالی این گفتمان ها می پردازد که به دور از آرامش بخشیدن به اوضاع، می تواند به نوعی بی ثباتی انسجام اجتماعی منجر شود.

کلیدواژه‌ها

  1. AMOSSY, Ruth. L’argumentation dans le discours. Paris : Nathan, 2000.
  2. BROWN, Penelope., LEVINSON, Stephen. « Universals in language usage: Politeness phenomena ». In E. Goody (éd.), Questions and Politeness. Strategies in Social Interaction. Cambridge : CUP, p. 1978, pp. 56–289. 
  3. FRANÇOIS, Stéphane., LEBOURG, Nicolas. « Histoire de la haine identitaire. Mutations et diffusions de l’altérophobie ». Valenciennes : Presse universitaires de Valenciennes, Coll pratiques et représentations, 2016, pp. 291-127.
  4. JAUBERT, Anna. La lecture Pragmatique. Paris : Hachette, 1990.
  5. LORENZI-BAILLY, Nolwen., GUELLOUZ, Mariem. « Homophobie et discours de haine dissimulée sur Twitter : celui qui voulait une poupée pour noël ». 2010, Semen n. 47, 27 mai 2021, http://journals.openedition.org/semen/12344DOI : https://doi.org/10.4000/semen.12344
  6. TASSI, Phillippe. Les médias et leurs fonctions. Du paléolithique au numérique. Caen : EMS, 2021.
  7. TIO BABENA, Gilbert Willy. «Réflexions sur le discours haineux : la loi face à la praxis langagière ». Jeynitaare revue panafricaine de linguistique pour le développement. Vol 1, n° 1, 2021. https://dx.doi.org/10.46711/jeynitaare.2021.1.1.3   
  8. RINN, Michael. Émotions et discours. L’usage des passions dans la langue. Rennes : Presse Universitaire de Rennes, 2008.
  9. RASTIER, François. « Croc de boucher et Rose mystique – Enjeux présents du pathos sur l’extermination ». Émotions et discours. L’usage des passions dans la langue. Rennes : Presses Universitaire de Rennes, 2008.
  10. VERGELY, Pascale., CARBOU, Guillaume. Médias et émotions. Catégories d’analyses, problématiques, concepts. Roma : Tre-Press, 2020.
  11. MICHELI, Raphael. « La construction argumentative des émotions : pitié et indignation dans le débat parlementaire de 1908 sur l’abolition de la peine de mort ». Émotions et discours. L’usage des passions dans la langue. Rennes : Presse Universitaire de Rennes, 2008.
  12. MOIRAND, Sophie. Le discours de la presse quotidienne. Observer, analyser, comprendre. Paris : PUF, 2007.
  13. PLANTIN, Christian. Les bonnes raisons des émotions. Principes et méthodes pour l’étude du discours émotionné. Berne : Peter Lang, 2011.
  14. [1] www.larousse.fr
  15. [2] www.lebledparle.com1117