نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

تفکر لوکلزیو درباره جسم از تحول روشنفکری او تبعیت می کند. لوکلزیو میراث دار اگزیستانسیالیسم،  در آغاز کار رمان نویسی خود مسئله  فرد «پرتاب شده» در جامعه غربی را نشان میدهد تا به جمله هایدگر درباره موجود پرت شده در زمان و در فضا پاسخ دهد. اولین سوژه در چنین دیدگاهی جسم زن است که از نظر نویسنده بدترین تحولات جامعه را متحمل میشود. جسم زن قربانی نوعی دیدگاه تکنولوژیکی است که از او موجودی تابع و اسیر میسازد. آسیبهای اجتمای بر روی زن می توانند مادی باشند یا نمادین مثل نگاه حریص یک عکاس به زن. در کتاب کویر لوکلزیو، جسم زن آزاد میشود بخصوص هنگامیکه جسم  روابطی با بیابان برقرار می کند. سبک خاص لوکلزیو شامل قرار دادن جسم زن در تابلوهای معروف است       بی آنکه نامی از آنها برده شود. بدین ترتیب، پرتره های بعضی زنان همچون تابلوهای معروف در نظر گرفته می شوند بی آنکه کمترین نشانه ای از آنها داشته باشند. در آثار لوکله زیو، جنوب محل خاص  آزادسازی جسم است.

کلیدواژه‌ها

BAUDRILLARD Jean, De la séduction, Dénoël/Gonthier, Paris,1979.
LE CLEZIO Jean-Marie Gustave, Désert, Gallimard, Paris, 1980.
LE CLEZIO Jean-Marie Gustave, Diego et Frida, Stock, Paris, 1993.
LE CLEZIO Jean-Marie Gustave, L’Extase matérielle, Gallimard, Paris, 1967.
LE CLEZIO Jean-Marie Gustave, L’Inconnu sur la terre, Gallimard, Paris, 1978.
LE CLEZIO Jean-Marie Gustave, La Quarantaine, Gallimard, Paris, 1995.
LE CLEZIO Jean-Marie Gustave, Le Déluge, Gallimard, Paris, 1967.
LE CLEZIO Jean-Marie Gustave, Le Livre des fruits, Gallimard, Paris, 1969.
LE CLEZIO Jean-Marie Gustave, Onitsha, Gallimard, Paris, 1993.
PERROT Philipe, Le Travail des apparences. Le corps féminin, XVIII et XIXe siècle, Seuil, Paris, 1984.
ROUGEMONT Denis de, L’Amour en Occident, Gallimard, nrf/idées, Paris, 1939.
SALLES Marina, Le Clézio, « peinture de la vie moderne », L’Harmattan, Paris, 2007.
SOHY Christelle, Le Féminin chez J.-M.G. Le Clézio, LA Manuscrit, Paris, 2010.