نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش فرانسه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

در این مقاله، ما به مطالعة نقطه نظرِ پیر لئون درباره دشواری‌های تلفظ گروه‌های صامت زبان فرانسه بطور اعم و نزد دانشجوی ایرانی بطور اخص، همانطور که در کتاب درآمدی بر آواشناسی اصلاحی بیان شده است می‌پردازیم. دشواریِ این تلفظ سبب بروز یک مصوتِ اضافه به عنوان پارازیت بین دو صامتِ این گروه، در راس کلمه می‌شود. بر اساس نظریة پیر لئون در کتاب مذکور، این مصوت نزد فراگیران ایرانی / َ-/ می‌باشد. نگارندگان این مقاله این نظریه را نزد دانشجویان ایرانی در دانشگاه اصفهان به تحقیق و بررسی گذاشته و در ضمن به مقایسه عادات زبانی ایرانیان و سیستم آوایی فارسی پرداخته‌اند. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که برخلاف آنچه لئون می‌گوید، طبق پدیده یکسوشدگی، این مصوت / َ-/ « ٲ » نمی‌باشد و بدلایل آواشناختی بیشتر به سمت / ِ-/ « ٳ » و در بعضی موارد /ُ- /« ٱ » سوق دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

[1] Argot, Françoise. Eléments de phonétique appliquée. Paris : Armand Colin, 1996.
[2] Billières, Michel ; Gaillard, Pascal et Magnen, Cynthia.« Surdité phonologique et catégorisation perception des voyelles françaises par les hispanophones ». Revue parole, 2005, n. 33, pp. 9-33.
[3] Calvet, Louis-Jean. Sociolinguistique. Paris : Que sais-je ?, 1985.
[4] Caron, Jean. Précis de la psycholinguistique. Paris : PUF, 1989.
[5] Carton, Francis. Introduction à la phonétique française. Paris : Bordas, 1974.
[6] Deyhim, Guiti et Ghavimi Mahvache. Phonétique française. Téhéran : SAMT, 1988.
[7] Djalali, Nahid. « Communication dans une classe de langue ». Plume, Téhéran, v. 5, n. 10, 2009, pp. 51-66.
[8] Joly Geneviève. Précis de phonétique historique du français. Paris : Armand Colin, 1999.
[9] Léon, Pierre. Phonétisme et prononciation du français. Paris : Nathan, 1992.
[10] Léon, Pierre. Phonétique du fle. Paris : Armand Colin, 2009.
[11] Léon, Pierre et Léon, Monique. Introduction à la phonétique corrective. Paris : Hachette et Larousse, 1964.
[12] Kaneman-Poughatch, Massia et Pedoya-Guimbretère Elisabeth. Plaisir des sons. Paris : Hatier–Didier, 1989.
[13] Rahmatian, Rouhollah ; Deris Zeynab et Mehrabi Marziyeh. « La stratégie d’autogestion chez les étudiants iraniens lors d’apprentissage d’une langue étrangère ». Recherches en langue et littérature françaises, Tabriz, v. 52, n. 213, 2009, pp. 93-113.
[14] Shairi, Hamid Reza ; Foroughi, Hassan ; Assadnejad, Azam et Letafati, Roya. « Enseignement explicite des stratégies delecture en Iran ».  Revue des études de la langue française, Esfahan, v. 6, n. 10, 2014, pp. 1-16.
[15] Wachs, Sandrine. « Tendances actuelles en enseignement de la prononciation du français, langue étrangère (FLE) ». Revista de Lenguas Modernas, Sorbonne nouvelle, Paris III, n°14, 2011, pp. 183-196.
[16] Billières, Michel. « Ouvre grand tes oreilles, articule, prononce bien ». https://www.verbotonale-phonetique.com/tag/perception/, 2018.
  [17] اطرشی محمدحسین، «خطاهای آوایی در یادگیری زبان فرانسه: خوشه‌های دو همخوانی [pR] و [tR] «، جستارهای زبانی، تهران، 1398.
  [18] علی‌نژاد بتول، مبانی آواشناسی، مرکز نشر دانشگاهی، اصفهان، 1397.