زن در کشمکش با پارادایمهای فرهنگی، بررسی نشانه- شناختی وضعیت زنان در فیلم خانۀ پدری*
زن در کشمکش با پارادایمهای فرهنگی، بررسی نشانه- شناختی وضعیت زنان در فیلم خانۀ پدری*

مهرنوش کی فرخی؛ مهناز رضایی

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 96-114

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.52833.1378

چکیده
  نشانه‌شناسی تجزیه و تحلیل سیستم‌های نشانه‌ای و ساختارهای ضمنی است که عناصر یک مجموعه را به یکدیگر پیوند می‌دهند. این علم، نشانه‌های کلامی یا غیرکلامی و معنای آنها را مطالعه می‌کند. به عبارت دیگر، ...  بیشتر
پیکربندی معنای مکان در اشغال اراضی اثر ژان اشنوز با رویکرد نشانه-معناشناسی
پیکربندی معنای مکان در اشغال اراضی اثر ژان اشنوز با رویکرد نشانه-معناشناسی

حامد رحمتی؛ اکرم آیتی

دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، ، صفحه 116-127

https://doi.org/10.22034/rllfut.2021.46010.1333

چکیده
  با‌گذر از ساختارگرایی سوسوری و گفتمان روایی گرمس، نشانه-معناشناسی به عنوان علم مطالعه‌ی نشانه به حوزه‌ی پدیدارشناختی نزدیک می‌شود. نشانه-معناشناسی پدیدارشناختی به بررسی رابطه‌ی متقابل انسان و نشانه ...  بیشتر
تصویر و متن، بررسی نشانه شناسی رمان گرافیک
مورد مطالعه: پرسپولیس (جلد اول) ، خواهم ماند و بی نظمی بزرگ، آلزایمر ، مادرم و من
تصویر و متن، بررسی نشانه شناسی رمان گرافیک مورد مطالعه: پرسپولیس (جلد اول) ، خواهم ماند و بی نظمی بزرگ، آلزایمر ، مادرم و من

مرضیه اطهاری نیک عزم؛ نارین ایران نژاد کوهی

دوره 14، شماره 26 ، بهمن 1399، ، صفحه 40-64

https://doi.org/10.22034/rllfut.2020.41474.1293

چکیده
  این پژوهش به بررسی میان متن و تصویر درسه رمان گرافیک می پردازد: پرسپولیس (جلد اول) مرجان ساتراپی، خواهم می ماند اثر لویس تروندم و هوبرت شوییار ، بی نظمی بزرگ، آلزایمر، مادرم و من اثر سارا لویت. رمان گرافیک ...  بیشتر