نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

انقلاب صنعتی که به تدریج از اوایل قرن 19 در فرانسه آغاز گردید در نیمه قرن جای خود را در زندگی و کار مردم پیدا کرد. رمان نویسان و به خصوص واقع گرایان نیز با توجه به اهمیت فراوان این پدیده توجه خود را به آن معطوف داشتند. در حالی که بورژوازی شروع به بهره برداری از این انقلاب نمود و روز به روز فربه تر گردید، جمعیت کارگری بوجود آمده در دل این پدیده به نان شب خود هم محتاج بود. علاوه بر رنج کارکردن در شرایط غیرانسانی، او باید رنج زندگی در فقر مطلق در خانه های بسیار کوچک و بدون دسترسی به حداقل مواد غذایی را نیز تحمل کند.
این مقاله در پی آن است تا اندیشه های این دسته از نویسندگان را از خلال رمان هایشان به دست دهد. اندیشه هایی که قصد داشته است وضعیت پرولتاریای زاییده از انقلاب صنعتی در مهد آن، یعنی شهر صنعتی، را به خواننده منتقل نماید. لذا ضمن برشمردن ویژگی های شهرهای توصیف شده در رمان نیمه دوم این قرن، تلاش خواهیم نمود تا با نگرش تحلیلی انتقادی، به همراه شخصیت های رمان، تحلیلی از این نماد مدرنیته قرن در فرانسه به دست دهیم.

کلیدواژه‌ها

BAUDELAIRE Charles, Les fleurs du mal, Gallimard, Paris, 1965.
BECKER Colette, "La Condition ouvrière dans l’Assommoir : un inéluctable enlisement", in Les Cahiers naturalistes, 1978, N° 52, pp. 42-57.
DAUDET Alphonse, Jack, Flammarion, Paris, 1965.
LEMONNIER Camille, Happe-Chair, Labor , Bruxelles, 1994.
MALOT Hector, Sans famille, Hetzel, Paris, 1966.
NOIRAY Jacques, Le Romancier et la machine I, Corti, Paris, 1981.
ROBERT Claire, Aux racines de l’écologie, un nouveau sentiment de la nature chez les écrivains français du XIXème siècle, thèse en littérature française, Paris 3, 2008.
SAND George, La Ville noire, présent. et notes de Jean Courier, P.U.G., Grenoble, 1978.
SEASSAU Claude, Emile Zola, le réalisme symbolique, José Corti, Paris, 1989.
ZOLA Emile, Germinal, préface d’André Wurmser, Gallimard, Paris, 1978.
ZOLA Emile, L’Assommoir, Ed. Pocket, Paris, 1990.
ZOLA Emile, La Bête humaine, Fasquelle, Paris, 1997.
ZOLA Emile, Les Quatre Évangiles : Travail, préface de Thierry Paquot, L’Harmattan, Paris, 1994.