در میان مهارتهای زبانی، درک متون نوشتاری با سرعت مناسب مهمترین مهارت است. یادگیرندگان یک زبان خارجی یا دوم میتوانند با تاکید بر مهارت درک خوانداری، پیشرفت چشمگیری در زمینههای علمی دیگر به ویژه ...
بیشتر
در میان مهارتهای زبانی، درک متون نوشتاری با سرعت مناسب مهمترین مهارت است. یادگیرندگان یک زبان خارجی یا دوم میتوانند با تاکید بر مهارت درک خوانداری، پیشرفت چشمگیری در زمینههای علمی دیگر به ویژه در محیطهای رسمیِ آموزشی به دست آورند. عوامل بیشماری ممکن است بر فهم متون نوشتاری به یک زبان خارجی تاثیر گذارد. به نظر می رسد که تاکنون پژوهشهای پراکنده و ناقصی برای مطالعهی این متغیرهای تاثیرگذار انجام شدهاست. هدف از این پژوهش، ارائه چارچوبی جامعتر برای شناخت این تنوع متغیرهای گوناگون میباشد. بدین منظور، در مرحله نخست پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و انواع مختلفی از متغیرها و عوامل استخراج گردید. سپس، مراجع و منابع این متغیرها شناسایی و طبقه بندی شد. واکاویهای این پژوهش نشان میدهد سه گروه اصلی از متغیرهای را میتوان بر اساس منابع تولید آنها تشخیص داد و دسته-بندی کرد: متغیرهای خاص خوانندگان، متغیرهای مربوط به متون و متغیرهای وابسته به متن. به کمک نتایج حاصل از این پژوهش، ما انگارهای را به عنوان نمایشی طرحواره از متغیرهای موثر بر درک متن زبان خارجی طراحی کردهایم. در آموزش کارامدِ درک متن که برای اثربخشی بر متغیرهای درگیر در درک متن نوشتاری، از تکنیکهای گوناگون آموزشی استفاده میکند، از این انگاره میتوان بهره گرفت.