@article { author = {Derakhshan Nasab, Asal and Fahimkalam, Mahboubeh and Mohseni, Mohammad Reza}, title = {Les reflets de la morphologie de Propp dans Candide de Voltaire}, journal = {Recherches en Langue et Littérature Françaises}, volume = {11}, number = {20}, pages = {59-75}, year = {2017}, publisher = {Université de Tabriz}, issn = {2251-7987}, eissn = {2588-7041}, doi = {}, abstract = {Candide, le conte philosophique et le chef-d’œuvre des contes voltairiens, avec une écriture captive, simple et familière, représente les problèmes sociaux, moraux et métaphysiques de son siècle. Le conte philosophique, le sous-genre du conte, permet aux lecteurs de goûter la saveur romanesque, et de tirer en même temps des conclusions philosophiques. Le fait que les lecteurs soient attirés par les contes de Voltaire réside aussi bien que du fond que de la forme et sa structure narrative. Le conte, ce genre littéraire, aussi ancien et admirable qu’il soit, peu reconnu par les critiques et les théoriciens. Le formaliste russe, Propp, initiateur en 1928 de l’analyse structurale du conte, est le premier à appliquer une étude de la composition pour une typologie des contes merveilleux dans son livre célèbre Morphologie du conte. Bien que le travail de Propp tourne autour le conte merveilleux, ses théories possèdent une telle aptitude qui peuvent être appliquées à tous les récits. Il est d’avis qu’on peut analyser non seulement tous les récits folkloriques, mais tous les romans d’après ce modèle. Ce qui nous intéresse dans cet article, c’est l’analyse morphologique de ce conte Candide d’après les théories de Propp.}, keywords = {morphologie,conte philosophique,structure narrative,forme,fonction}, title_fa = {بررسی ریخت‌شناسانه داستان فلسفی کاندید ولتر بر اساس نظریه پراپ}, abstract_fa = {کاندید داستان فلسفی و شاهکار داستان‌های ولتر، با نوشتاری شیوا و جذاب، ساده و محاوره‌ای مسائل جامعه، اخلاق و ماوراء طبیعه زمانه خود را به نمایش می‌گذارد. داستان فلسفی، یکی از انواع داستان است که خوانش آن در قالب ژانر داستان نه تنها موجب لذت خواننده می‌شود، بلکه زمینه‌ای فراهم می‌کند که خواننده به نتایج فلسفی نیز دست یابد. جذابیت داستان‌های فلسفی ولتر را می‌توان در محتوا، فرم داستانی و ساختار روایی آن خلاصه کرد. با وجودی که این ژانر ادبی از قدمت بسیاری برخوردار است، ولی کمتر مورد توجه و مداقه نظریه‌پردازان و منتقدین ادبی قرار گرفته است. پراپ، ساختارگرای روس، بنیانگذار تحلیل ساختاری قصه در سال 1928، اولین نظریه‌پردازی است که با به کارگیری روش ساختاری در کتاب مشهورش ریخت‌شناسی قصه، به طبقه‌بندی قصه‌های عامیانه می‌پردازد. در این کتاب پراپ به این نتیجه می‌رسد که تنها سی و یک "کارکرد" در قصه‌های سنتی روس وجود دارد. اگرچه کار پراپ بر روی داستان‌های اعجاب‌انگیز صورت گرفته است, اما نظریه‌های وی چنان ظرفیتی دارد که شامل قصه‌های فلسفی ولتر نیز می‌شود. بسیاری از کارکردهای بررسی شده در قصه کاندید با ریخت‌شناسی پراپ یکسان است. در این پژوهش برانیم تا به بررسی ریخت‌شناسی داستان فلسفی کاندید بر مبنای داده‌های پراپ بپردازیم و مشخص کنیم تا چه اندازه کاندید با مطالعه ریخت‌شناسی پراپ مطابقت دارد.}, keywords_fa = {ریخت‌شناسی,داستان فلسفی,ساختار روایی,فرم,کارکرد}, url = {https://france.tabrizu.ac.ir/article_7154.html}, eprint = {https://france.tabrizu.ac.ir/article_7154_10446d5720703ad90d77f7a70209f35c.pdf} }