@article { author = {Heydari, mahdi and Zoghi, Roghayye}, title = {La représentation de la Dispute dans la dramaturgie française de Bernard-Marie Koltès}, journal = {Recherches en Langue et Littérature Françaises}, volume = {10}, number = {17}, pages = {115-127}, year = {2016}, publisher = {Université de Tabriz}, issn = {2251-7987}, eissn = {2588-7041}, doi = {}, abstract = {Toute pratique artistique s’inscrit dans l’imaginaire social d’un groupe. Les arts fondent la culture d’une société, générateurs et réceptacles à la fois du dynamisme interne et de ce fait, leur pratique n’est jamais innocente. Koltès, dans son théâtre poursuit un objectif de fonctionnalité pratique indéniable. Le rôle que jouent les rites profanes est immense. La fonctionnalité de son théâtre est si prioritaire qu’elle détermine parfois l’organisation sociale. Si l’on considère que l’objet de toute littérature est l’expression des sensibilités et pensées sociales, il faut admettre que les sociétés, elles-mêmes sont les créateurs de la langue particulière. Le rôle d'un créateur, se définit par l’intelligence ou technique qu’il a de pouvoir permettre la révélation de la pensée mythique du groupe. Cependant, les créateurs et la société elle-même sont permanents, faits d’harmonie ou de tumulte. Koltès, placé devant un éventail de choix idéologiques possibles, définit lui-même l’orientation de sa pratique artistique et tente d’y faire des révélations nouvelles dans le domaine dramaturgique des années 1970-2000 du théâtre français. Il est sans doute redondant de préciser au théâtre les perspectives de la dramaturgie.}, keywords = {théâtre,Dispute,Société,Koltès,dramaturgie moderne}, title_fa = {مباحثه‌های سیاسی و درگیری‌های گفتمانی در تئاتر «برنارد ماری کلتس»}, abstract_fa = {تئاتر آینه­ی جامعه است از این رو دخالت عوامل اجتماعی در دنیای تئاتر، غیرقابل اجتناب می­باشد. با مرور زمان و با بالا رفتن اگاهی­های عمومی و اجتماعی مردم، تئاتر منحصه­ی حضور سیاست نیز شد. تئاتر سیاسی، ارتباط مستقیم با سیاست دارد و یک نوع تئاتر انتقادی محسوب می­شود که در آن، به نام یک اپوزیسیون نامشخص، انتقاد صورت می­گیرد. تئاتر سیاسی نیز همچون دیگر آثار هنری بعد از سال های 1960، موقعیت­های اجتماعی را به صورت مصور به ما نشان می­دهد و سعی دارد اتفاقات را بازسازی کرده یا واقعی بنمایاند. شرایط سیاسی و اجتماعی موجود برای بیان تمام واقعیات مساعد نیست از این رو وقتی خصوصیات جملات (ساختاری- مفهومی)، برای سانسور بهم ریخته می­شود، جنبه­های دیگری به خود می­گیرند. تئاتر برنارد- ماری کلتس، نوعی تئاتر سیاسی محسوب می­شود که در آن دمکراسی، بازی سیاسی احزابی نامعین، افکار عمومی که این حزب­ها را تشکیل داده­اند، و مسایل سیاسی جهانی به انتقاد گرفته می­شوند. تئاتر کلتس به عنوان دادگاه اقلیتی انجام وظیفه می­کند و با طرح درگیری­های گفتمانی و مباحثه­های سیاسی در شالوده­ی خود به انتقاد می­پردازد و حال موجود و حال ایده­آل جامعه را به تصویر می­کشد. طبعاً سیاست تنها موضوع تئاتر وی نمی­تواند باشد و در خلال مباحثه­ها با بهره­گیری از اصول تئاتری و زبان منحصر به فرد خود به بیان رخدادها، شرایط، شیوه­های کرداری و آداب و رسوم خوب و بد و زشت و زیبا پرداخته است. به مسایل اجتماعی عامه­ی مردم توجه کرده و اینگونه توانسته است انتقاد را عمومیت دهد که در این چنین شرایطی انتقادات کلتس به افکار عمومی روی آورده و افشاگری می­کند و نقاب­ها را از چهره­ها می­درد و حقایق را آشکار می­سازد.}, keywords_fa = {کلتس,تئاتر سیاسی,مباحثه,درگیری‌های گفتمانی}, url = {https://france.tabrizu.ac.ir/article_5201.html}, eprint = {https://france.tabrizu.ac.ir/article_5201_b1e015975ce53f16ef21155ddc140f3e.pdf} }