شناسنامه علمی شماره 20
text
article
2017
fre
شناسنامه علمی شماره 20
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
11
v.
20
no.
2017
0
0
https://france.tabrizu.ac.ir/article_7150_4c6b6ba4a792774148e34eb379b01f17.pdf
مفاهیم عمودی و افقی در نمایشنامههای یونسکو با نامهای کرگدن، صندلیها، اَمده یا چگونه از شرارت آن رها شویم، شاه میمیرد
علی
عباسی
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
author
نسیم
لطف نژاد مقیمی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتی
author
text
article
2017
fre
در این پژوهش که شامل چهار نمایشنامه یونسکو، نمایشنامهنویس معاصر میباشد. سعیمان بر این است تا با ابزارهای ارائه شده توسط نشانه شناسایی، چگونگی شکلگیری مفاهیم افقی و عمودی در نمایشنامههای یونسکو را نشان داده و به مطالعه ناهمگونی در مفاهیم مکان، عمودی، افقی، نشانههای تصویری و غیر تصویری و واژگونی نظام ارزشی موجود در تئاتر معنا باخته یونسکو بپردازیم. و سپس چگونگی شکلگیری تفکرات فلسفی یونسکو در نمایشنامههایش به طور مثال: در کرگدن (تغییر انسان به کرگدن، بیتفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر و مرگ انسانیت)، صندلیها (تنهایی انسان مدرن و عدم حضور انسان و خدا)، امده و یا چگونه از شرارت آن رها شویم (مرگ عشق و طلاق عاطفی در میان زوجها و سایه سنگین حسرت و پشیمانی در زندگی انسانهای امروزی) و در شاه میمیرد (وحشت و اضطراب انسان در مقابل مرگ) بپردازیم. هدف اصلی این پژوهش بیان مفاهیم عمودی و افقی و نظام ارزشی موجود در این چهار نمایشنامه میباشد.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
11
v.
20
no.
2017
1
23
https://france.tabrizu.ac.ir/article_7152_d2a55170783f5f0f64689cc1d9245256.pdf
تحلیل ادبی-جامعه شناختی زن زیادی جلال آلاحمد بر طبق الگوی لوسین گلدمن
مهدی
افخمی نیا
دانشیار زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز
author
محمدحسین
جواری
استاد گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز
author
متین
وصال
دانشجوی دکتری، دانشگاه تبریز
author
text
article
2017
fre
جلال آل احمد نویسندهای است که از نظر بسیاری از نقادان، آثار وی، نشانی از ضمیر خودآگاه جمعی مردم ایران دارد. در حقیقت، نزد وی داستان، دستاویزی برای بیان دغدغهها و اندیشههای سیاسی و همچنین مبارزه با افکار و سنتهای مخربی است که وی آنها را موجب عقب ماندگی جامعه میداند. یکی از مهمترین موضوعات اجتماعی که در آثار جلال آل احمد مطرح میشود، دیدگاه انتقادی وی نسبت به جایگاه زن ایرانی است. در واقع آنچه آل احمد در داستانهایش به نمایش میگذارد، تصویر حقارتی است که جامعه به زنان تحمیل میکند. "زن زیادی" یکی از مهمترین داستانهای کوتاه وی از مجموعهای به همین نام میباشد که در واقع بازتابی است از فرهنگ حاکم بر جامعه مردسالار و جایگاه زن .در این مقاله با تکیه بر نظرات جامعه شناختی لوسین گلدمن و نظریه او در مورد "جهانبینی" و "ساختار معنادار" سعی میکنیم نشان دهیم که داستان "زن زیادی" بیانگر جهانبینی خاص زنان واپس رانده شده و ساختار حاکم بر زندگی آنها میباشد. بنابراین مسألهای که در داستان مطرح میشود از دغدغههای یک شخصیت داستانی فراتر رفته و میتواند در ارتباط با کل جامعه در نظر گرفته شود. در پایان میتوان گفت که این اثر که به طور همزمان، اثری ادبی و اجتماعی است، تبدیل به واقعیتی مردم شناختی میشود که در آن تصویر اجتماعی زن ایرانی به خوبی به نمایش گذاشته میشود، زنی تنها که ردپای امید و آرزو از زندگیاش محو گشته است.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
11
v.
20
no.
2017
41
58
https://france.tabrizu.ac.ir/article_7254_b3cc0be3db4e24828803beaa7d557535.pdf
از مفاهیم نظری تا طراحی دستور زبان نگاه معنامحور
دانیال
بسنج
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی
author
text
article
2017
fre
این مقاله سعی دارد به تشریح و تحلیل چند مفهوم مشخص بپردازد که در طرحریزی و تالیف گونه خاصی از توصیف زبان، به نام دستور زبان معنایی -در زبان فرانسه-، نقش اساسی بازی میکنند. در ابتدا به معرفی معیارهای عمومی طراحی و تالیف دستور زبان و نیز تبیین اهمیت ایجاد چارچوبی مرجع برای طراحی دستور زبان میپردازیم. در ادامه پس از معرفی چند مفهوم ویژه که به شکل خاص در تالیف دستور زبانهای معنایی نقش پایهای دارند، به تحلیل آنها پرداخته و خواهیم دید که این چند مفهوم و معیار، که ریشه در نگاه معنامحور به مقوله زبان و ارتباط دارند، با یکدیگر کنشهایی برقرار میکنند که بوضوح از چارچوبی صرفا زبانشناختی در طراحی یک دستور زبان فراتر میرود. از آنجا که در این مقاله معرفی مفاهیم و تحلیل آنها در قالبی عمدتا نظری جای گرفته لازم دیدیم، بویژه در قسمت های پایانی، از ارائه مثال و نمونههایی از دو کتاب دستور زبان معنایی –در زبان فرانسه- جهت روشن سازی مباحث نظری بهره ببریم.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
11
v.
20
no.
2017
25
42
https://france.tabrizu.ac.ir/article_7153_a277653b5e42f32211795f8ef4716202.pdf
بررسی ریختشناسانه داستان فلسفی کاندید ولتر بر اساس نظریه پراپ
عسل
درخشان نسب
دانشجوی دکتری، گروه زبان فرانسه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
author
محبوبه
فهیم کلام
دانشیار، گروه زبان فرانسه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
author
محمد رضا
محسنی
دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک
author
text
article
2017
fre
کاندید داستان فلسفی و شاهکار داستانهای ولتر، با نوشتاری شیوا و جذاب، ساده و محاورهای مسائل جامعه، اخلاق و ماوراء طبیعه زمانه خود را به نمایش میگذارد. داستان فلسفی، یکی از انواع داستان است که خوانش آن در قالب ژانر داستان نه تنها موجب لذت خواننده میشود، بلکه زمینهای فراهم میکند که خواننده به نتایج فلسفی نیز دست یابد. جذابیت داستانهای فلسفی ولتر را میتوان در محتوا، فرم داستانی و ساختار روایی آن خلاصه کرد. با وجودی که این ژانر ادبی از قدمت بسیاری برخوردار است، ولی کمتر مورد توجه و مداقه نظریهپردازان و منتقدین ادبی قرار گرفته است. پراپ، ساختارگرای روس، بنیانگذار تحلیل ساختاری قصه در سال 1928، اولین نظریهپردازی است که با به کارگیری روش ساختاری در کتاب مشهورش ریختشناسی قصه، به طبقهبندی قصههای عامیانه میپردازد. در این کتاب پراپ به این نتیجه میرسد که تنها سی و یک "کارکرد" در قصههای سنتی روس وجود دارد. اگرچه کار پراپ بر روی داستانهای اعجابانگیز صورت گرفته است, اما نظریههای وی چنان ظرفیتی دارد که شامل قصههای فلسفی ولتر نیز میشود. بسیاری از کارکردهای بررسی شده در قصه کاندید با ریختشناسی پراپ یکسان است. در این پژوهش برانیم تا به بررسی ریختشناسی داستان فلسفی کاندید بر مبنای دادههای پراپ بپردازیم و مشخص کنیم تا چه اندازه کاندید با مطالعه ریختشناسی پراپ مطابقت دارد.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
11
v.
20
no.
2017
59
75
https://france.tabrizu.ac.ir/article_7154_10446d5720703ad90d77f7a70209f35c.pdf
دیداری متنی با دیگری در آموزش زبان خارجی فرانسه
مهدیه
فرشادجو
دکتری آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس
author
رویا
لطافتی
دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس
author
حمیدرضا
شعیری
استاد زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس
author
محمودرضا
گشمردی
دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس
author
text
article
2017
fre
اهمیت رویکرد بینا فرهنگی در آموزش و یاد گیری زبانهای خارجی امروزه واقعیتی تثبیت شده است. گاهی اوقات می بینیم که زبانآموزان زبان فرانسه، به رغم تسلط بر معنی کلمات و ساختارهای نحوی، هم چنان در تبادلات زبانی-فرهنگی، حس شدیدی از ناامنی (زبانی) را تجربه میکنند. هدایت آموزش زبان فرانسه به سوی چشماندازی بینافرهنگی، علاوه بر ارتقا کیفی ارتباط با دیگری، به ایجاد بستری مناسب برای این ارتباط کمک می کند. ادبیات یکی از ابزارها برای دستیافتن به باطن دیگری است، همان گونه که در متن بازسازی شده است. دیالوگ های متون ادبی کنشهای ارتباطیاند؛ همچنین، کنشی گفتوگویی که حضور دیگری را فرا میخواند. در این مقاله، پس از کاوش مفهوم «دیگری»، حضور ادبیات در آموزش زبان فرانسه و دستاورد های استفاده ازدیالوگ های متون ادبی برای درک دیگری را در کلاس های زبان فرانسه در ایران تحلیل میکنیم.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
11
v.
20
no.
2017
77
100
https://france.tabrizu.ac.ir/article_7155_1ddcc3a0cbc772dcf4bb7a9693bd58f8.pdf
مطالعۀ تطبیقی عناصر معنایی و سبکی در جزیرۀ سرگردانی اثر دانشور و سرنوشت بشر اثر مالرو
مهناز
رضائی
استادیار زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز
author
سمیرا
آهن ساز سلماسی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز
author
text
article
2017
fre
قرن بیستم به واسطهی جنگ و درگیری های متعددی که نقشی تعیینکننده در سرنوشت کشورها داشتند، جایگاه ویژهای را در تاریخ به خود اختصاص میدهد. در این دوره، آثار ادبی متعددی به توصیف زندگی انقلابیون پرشور پشت صحنه اختصاص یافته است. «جزیره سرگردانی» نوشتهی دانشور و «سرنوشت بشر» نوشتهی مالرو نمونههایی از این دسته آثار میباشند. این دو اثر، تأثیرات مخرب مربوط به جنگ را در سطوح مختلف و از دیدگاه های متفاوت مورد تحلیل قرار میدهند: مطالعهی تغییرات مربوط به ساختار زیربنای جامعه، تجزیه و تحلیل اختلالات رفتاری افراد آسیب دیده و مشاهده دقیق تغییرات اعمال شده در سطح ایدئولوژیهای حاکم بر جامعه و ... . این دو اثر نه تنها عناصر محتوایی یکسانی را به اشتراک گذاشتهاند، بلکه از لحاظ سبک نوشتاری نیز نقاط مشترکی دارند..«جزیره سرگردانی»، فضای اجتماعی-سیاسی ایران قبل از انقلاب را به تصویر میکشد و به نوعی وارد جرگهی رمانهای سیاسی مانند «سرنوشت بشر» مالرو میشود. داستان مالرو در چینی غربگرا اتفاق میافتد که در آن شخصیت های داستان بر علیه حکومت کشور خود وارد مبارزه میشوند.این مقاله به مطالعه اجتماعی-سیاسی دو رمان «جزیره سرگردانی» و «سرنوشت بشر» میپردازد. هدف از این تحقیق تجزیه و تحلیل تطبیقی دو اثر است که با مطالعهی عناصر مربوط به جامعهی اجتماعی-سیاسی این دو رمان صورت خواهد گرفت. با رجوع به برخی از مفاهیم جامعهشناسی ادبیات و نظریه های ادبیات تطبیقی، در نظر داریم به بررسی کدهای معنایی، نحوی و سبکی مشترک میان دو متن که مجرای حقایق اجتماعی محسوب میشوند، بپردازیم.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
11
v.
20
no.
2017
101
128
https://france.tabrizu.ac.ir/article_7156_4ec890b99d8fae2d8b3dc90aa0029c9e.pdf
سبک نوشتاری سلین و تاثیر آن بر برخی آثار آل احمد
صدیقه
شرکت مقدم
استادیار زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه علامه طباطبائی
author
محمد
زیار
استادیار زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
author
text
article
2017
fre
در این مقاله سعی بر آن است تا با تحلیل مقایسه ای به تاثیر سبک نوشتاری لویی فردینان سلین بر جلال آل احمد بپردازیم. اگر بپذیریم که ادبیات فرانسه بر برخی از نویسندگان ایرانی تاثیر گذاشته است، در گفتار حاضر جایگاه آل احمد به عنوان یکی از نامدارترین و اندیشمند ترین نویسندگان معاصر که آثارش از حیث سیر تفکر و سبک و سیاق با لویی فردینان سلین شباهت هایی دارد مشخص می شود. با مطالعه دقیق آثار این دو نویسنده درمی یابیم که سبک این دو نویسنده و نثرشان در واقع شناسنامه آن هاست. نثرایشان دو مشخصه دارد، یکی عصبیت و پرخاشگری که برخاسته از شخصیت و خلق و خوی آنان است و دو دیگر ایجاز، کوتاه نویسی و وفور جملات منقطع است که خود وجهه ای هنری و ادبی دارد. این سبک نوشتاری کاملا شبیه زبان محاوره ای است به طوری که خواننده احساس می کند که خود نویسنده است که سوال می کند، حرف می زند، تعجب می کند و یا وصف می کند. "احساس" و "ایجاز" دو واژه کلیدی هستند برای درک وکشف ظرایف سبک نوشتاری سلین که در پاره ای از نوشته های ال احمد به نیکی نمود یافته اند. بی شک در این مقاله نمی توان به همه زوایا ی سبک نوشتاری این دو نویسنده پرداخت، تنها می توان با مقایسه آثار این دو نویسنده، شباهت ها و تاثیر و تاثرها را بیرون کشید و به تحلیل آن ها پرداخت.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
11
v.
20
no.
2017
129
150
https://france.tabrizu.ac.ir/article_7161_ef830013ae9c980e206ba536a6c7564c.pdf
زمان در سالن وورتمبرگ : از تکثر تا وحدت
دومینیک میشل
ترابی (برانژه کارنوی)
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی
author
فاطمه
باقریان
دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی
author
text
article
2017
fre
سالن وورتمبرگ، اثر پاسکال کینیار، که در قالب اتوبیوگرافی خیالی نگاشته شده است، نمایانگر سفری تمام عیار در دل زمان و خاطره است. با این حال، این اثر قوانین نوع ادبی که بدان تعلق دارد را آشکارا تغییر داده است، به طوری که گاهی از آن با عنوان "ضد بیوگرافی" یاد میشود. در سرتاسر این داستان، بخشی از گذشته که ذهن راوی را به خود مشغول کرده است، پی در پی تکرار میشود. به موازات آن، راوی تلاش دارد تا از این زمان تکرار شونده خلاصی یابد. پژوهش حاضر به بررسی شیوۀ بازنمایی داستان توسط راوی و نیز تغییراتی که او در ساختارهای زمانی داستان ایجاد نموده است، میپردازد. با مطالعه این ساختارها قادر خواهیم بود ساز و کارهایی را که سبب ایجاد این تکرار میشوند، مشخص نماییم و نیز بدانیم که آیا تلاش راوی برای رهایی از تکرار به نتیجه رسیده است یا خیر. روایتشناسی که اساساَ "گفتار روایی" را مورد مطالعه قرار میدهد، به خوبی میتواند به بررسی نقش راوی، که واسطۀ میان داستان و متن است، بپردازد. این شیوۀ نقد به ما اجازه میدهد که روابط موجود بین دو زمان (زمان داستان و زمان روایت) را بررسی نماییم و علت این تکرار و تاثیر آن بر روی شیوۀ ارائه داستان را دریابیم.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
11
v.
20
no.
2017
151
171
https://france.tabrizu.ac.ir/article_7157_ba28bd4504cfcd1bb90eb579847737c7.pdf
آموزش کارامد درک خوانداری: بسته ای از مداخلات آموزشی مورد تایید پژوهشهای علمی
امیررضا
وکیلی فرد
استادیار، دانشگاه بینالمللی امام خمینی
author
text
article
2017
fre
آموزش درک خوانداری چالش بزرگی است. بسیاری از مدرسان زبان در مورد نحوه تدریس درک خوانداری در کلاسها دورهای را نگذراندهاند. در نتیجه، بسیاری از مربیان امروزه درسهای خود را با دانستههای محدودی از دانشآموزشکاوی برنامهریزی میکنند (بلوک، گمبرل و پرسلی، 2002). پژوهشها نشان داده است که موقعیت کنونی آموزش درک مطلب خوانداری به طور محسوس طی سی سال در کلاسهای زبان گذشته تغییر نیافته است (دویتز و همکاران، 2010). این مطالعه بر آن است که به این پرسش پژوهش پاسخ دهد: چگونه و با چه ابزارهایی میتوانیم به طور موثر درک خواندن آموزش دهیم؟ رویکردها و راهبردها بیشمار آموزش درک خوانداری در زبان اول و خارجی، در پژوهشهای انتشاریافته در طی 30 سال گذشته پدید آمدهاند. ما دستاوردهای حاصل از مقالات متعدد، تحقیقات تجربی و گزارشهای فنی و فراواکاویهای انجامگرفته پس از سال 2000 بررسی کردهایم تا دیدگاه جامعی از کارامدترین رویکردها و راهبردهای آموزشی و نیز آنهایی را که در آموزشهای درک خوانداری زبان اول و زبان خارجی مشترک هستند، به دست آوریم. نتایج این پژوهش به ما کمک میکند تا دریابیم چگونه مدرسان زبان میتوانند درک مطلب خوانداری را آموزش دهند. این نخستین گام به سوی بکارگیری رویکردهای جدید و ابزارهای نوین در کلاسهای زبان خواهد بود.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
11
v.
20
no.
2017
173
206
https://france.tabrizu.ac.ir/article_7158_01df0cdd02d30fedc8b216b1b6cc7456.pdf
بررسی پیرامتنیت در کتاب"سوموکاری که نمیتوانست چاق شود" اثر اریک امانویل اشمیت
فریبا
یعقوبی
دانشاموختۀ کارشناسی ارشد ترجمهشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
author
بهمن
نامورمطلق
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی
author
text
article
2017
fre
آثار ادبی به علت اینکه تنها با متن نمایان نمیشوند، همواره با عناصر تصویری یا زبانی دیگری نیز همراه هستند که مکمل متن اصلی محسوب میشوند و میتوانند بر فهم خواننده در خصوص محتوای اصلی متن اثرگذار باشند. این عناصر که بر اساس قرنها، انتشارات، نویسندگان، مردم و فرهنگها تغییر میکنند، توسط ژراژ ژونت که در اثر خود به نام «آستانهها» مطالعه گستردهای را به این موضوع اختصاص داده است، «پیرامتن ها» نامیده شدهاند. از آنجایی که مفهوم «پیرامتنیت» موضوع جدیدی است که تاکنون به آن توجه کافی نشده است و از آنجایی که آثار اریک امانویل اشمیت سرشار از وجود پیرامتنیت هستند، این مقاله با پرداختن به یکی از این آثار تلاش میکند تا مسأله چیستی و چرایی را که همواره در رابطه بین ادبیات و پیرامتنیت وجود دارد، نشان دهد. بنابراین ما در این مقاله با پرداختن به «درون متنها» در رابطه با آثار ادبی تلاش میکنیم تا نشان دهیم که انتقال معنا تنها به متن اصلی خلاصه نمیشود و پیرامتنها را نیز شامل میشود و با انتخاب کتاب سوموکاری که نمیتوانست چاق شود به عنوان منبع مورد مطالعه، به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه پیرامتن ها در این اثر ظاهر میشوند و چه اثری بر فهم و تفسیر کتاب دارند.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
11
v.
20
no.
2017
207
223
https://france.tabrizu.ac.ir/article_7159_a290bf15314a4acd98e151163a9b385e.pdf
پرنسس دو کلو اثر مادام دو لا فایت: از اخلاقگرایی کلاسیک تا احساسگرایی رمانتیک
مجید
یوسفی بهزادی
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران
author
text
article
2017
fre
این مقاله قصد دارد به مطالعه تاثیر مکاتب کلاسیسیسم (تکلیف) و رمانتیسم (هوای نفس) بر پرنسس دو کلو اثر مادام دو لافایت (١٦٩٣-١٦٣٤ ) بپردازد. در قرن هفدهم این رمان احساسی مانند اثری اخلاقگرا با گرایش به رمانتیسم در آثار کلاسیک، مطرح بوده است. به علاوه، "عشق" و" اعتراف" برای یافتن نقش هوای نفس در عملکرد پرنسس دو موضوع اساسیاند؛ به گونهای که حسادت و رقابت میان شخصیتها به مرگی غمبار و حیاتی سعادتمند منجر میشود. این پند متناقض تا جایی پیش میرود که پیچیدگی رفتار قهرمان رمان وفاداری را در مقابل خیانت قرار میدهد و تعادل روانی اش را در کلاسیسیسم پویا و رمانتیسم پرشور جستجو میکند. در سبک نویسندگی مادام دو لا فایت بیداری وجدان برای رسیدن به انزوایی پرهیزگارانه در تصمیم اثربخش پرنسس متجلی میشود. بدین ترتیب، نشانههای بارز تاثیرپذیری پرنسس دو کلو از هر دو مکتب که آشکارا در تحکیم بخشیدن به شأن و وقار انسانی سهم مهمی دارند را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد .
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
11
v.
20
no.
2017
225
240
https://france.tabrizu.ac.ir/article_7160_66dfe2e98098e9db24d585f21d7d81a1.pdf