این جهان وجهان فرازمینی در شاهنامه و رُمانسهای آرتوری : قلعۀ گرآل و شهرگنگ دژ
آندیا
عبائی
استاد حق التدریس دانشگاه شهید بهشتی
author
text
article
2016
fre
شاهنامه فردوسی و رُمانسهای آرتوری (مجموعه داستانهای قرون وسطی) هر دو از نوع کتاب حماسی و شوالیه گری هستند که کارهای بزرگ قهرمانانِ آرکتیپی در جامعه ای اشرافی را به تصویر می کشند. در هر دوِ این سنت های روایی عناصر شگفت انگیز و حتی واقعیتی خارق العاده را می یابیم که با نبردهای پهلوانان آمیخته شده است. این واقعیت خارق العاده به صورت شهر یا قلعه ای با ویژگیهای سحرآمیز ظاهر می شود که دستیابی به آن مشکل است. این مقاله به مقایسۀ دو مضمون اصلی (یعنی شهر گنگ دژ در شاهنامه و قلعۀ گرآل در رمانسهای آرتوری) می پردازد و نشان می دهد که این دو متن در بازنمایی ادبیِ برخی واقعیات فرازمینی، دارای نقاط مشترکی هستند. بدین ترتیب می توانیم جهان فرازمینی را در ادبیات رده بندی کنیم : از نظر جغرافیایی، حد و مرز این مکانهای خارق العاده گنگ و تخیلی است؛ برای رسیدن به آنها باید از یکی از عناصر طبیعت، به ویژه آب عبور کرد (رودخانه، دریا یا دریاچه)؛ جهان فرازمینی خارج از فضا، زمان و شرایط عادی واقعیت زمینی است؛ در آخر این جهان برای قهرمانان یک مرحله آزمونی یا مکان وحی به حساب می آید.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
9
v.
16
no.
2016
1
19
https://france.tabrizu.ac.ir/article_4446_56efa6ceb6ca4fcec1f835205389c614.pdf
مکانیسمهای زبانی در ازدواج فیگارو اثر بومارشه
مهدی
افخمی نیا
دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز
author
نعیمه
کریملو
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز
author
text
article
2016
fre
این مقاله به بررسی "زبان و مکانیسم های آن" در یکی از کمدی های معروف بومارشه ازدواج فیگارو می پردازد. نمایش نامه ای که قبل از هرچیز، با یکی از ابزار گفتاری که همان تک گویی مشهور قهرمان داستان، فیگارو، میباشد، اثری انقلابی لقب گرفته است. خواهیم دید که طنز کلامی در این اثر، از خلالِ بازی با کلمات، کنایه ها، تلمیحات و تراکمِ واژگان صورت میگیرد و طنز فراکلامی به ویژه در نواگفتارها و در طنز حرکات پدیدار میشود. علی رغم اینکه جنبه ی طنز بودن گفتار در این اثر، بر جنبه ی تراژیک آن مستولی است اما همین جنبه ی کم پیدای تراژیک که در عبارات جسورانه ی شخصیتهای داستان نمایان میشود قادر است به اندازه ی جنبه ی طنز آن و یا حتی بیشتر، در وجود مخاطبِ صحنههای طنز تاثیر بگذارد. شادابی و تحرک زبان نیز از ویژگی های بارز این اثر است که اساسا در سایر آثارِ مجموعه ی سه گانه ی بومارشه نیز به چشم میخورد و در این مقاله بخشی را به مطالعه ی این پویایی کلامی در اثرِ مذکور، اختصاص داده ایم.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
9
v.
16
no.
2016
21
39
https://france.tabrizu.ac.ir/article_4451_878743d860d33232dfd82227ee27a89c.pdf
عناصرِ تولید هنری در نامهنگاریهای وَنگوگ با برادرش تِئو
ایرینا
آلدِئا
استاد زبان فرانسه دانشگاه پیتِشتی رومانی
author
text
article
2016
fre
مکاتبات وَنگوگ نه تنها سند مهمی از حیات و سیر تحول نقاشی محسوب میشود، بلکه میتواند به عنوان یک اثر درخور توجه از یک نظریهپرداز قابل در حوزۀ «تولید هنری» مطرح گردد. مقالۀ حاضر میکوشد تا با بهرهگیری از چند مفهوم کلیدی در حوزۀ تولید هنری چون غیرشخصی (عامی) سازی خلاقانه یا پیشامد، به عناصر خاص رفتار نقاش به عنوان یک خالق از ورای نامههای ونگوگ پیبرده و نشان دهد که کار او میتواند به لطف همپوشانی بینقص خود با شاخصهای تولید هنری/بوطیقای معاصر «تفسیر» شود.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
9
v.
16
no.
2016
41
50
https://france.tabrizu.ac.ir/article_4452_dbb35f8d55d156e87f83e8bd54d06d2b.pdf
بازی عشق و سرنوشت در مِدِه
الله شکر
اسداللهی
استاد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز
author
مهرنوش
کی فرخی
دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز
author
text
article
2016
fre
مِدِه اثر ژان آنوی، برخاسته از اعماق دنیای اسطوره ها، بار دیگر مادر فرزندکش و عاشق را به صحنه میبرد. همچون دیگر قهرمانان تراژدی که دچار افراط در تمایلات خود می شوند، مِدِه به دلیل عشق بی حد و حصر خود، فداکاری را از مرحله منطق میگذراند. اما هنگامی که از خیانت ژزون باخبر میشود، پایان خونینی برای عشق خود رقم میزند. مده اثر آنوی به دلیل اینکه زندگی در دنیای افراد حقیر را رد میکند و در نهایت دست به خودکشی میزند، از مده باستانی متفاوت میشود. در واقع، فرزندکشی از خیانت در عشق حاصل میشود و از طرف دیگر این امر در ارتباط با سرنوشت قرار میگیرد. به همین دلیل ما در این مقاله به مطالعه عشق و رابطهی خود با دیگری و همچنین به بررسی نحوهی برخورد مده با سرنوشت از پیش تعیین شده میپردازیم.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
9
v.
16
no.
2016
51
66
https://france.tabrizu.ac.ir/article_4453_22c764291a511eac1f2354f8aeb8c4af.pdf
"کریستین و کید"، یک رُمان نو به مانند "حسادت"
مائده
رحیمی رُکنی
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهان
author
اکرم
آیتی
استادیار گروه زبان فرانسه دانشگاه اصفهان
author
text
article
2016
fre
هوشنگ گلشیری، نویسندهی ایرانی و خالق اثر شازده احتجاب، یکی از آثار شاخص ادبیات مدرن ایران، رمان کریستین و کید را در سال 1350 به رشتهی تحریر درآورد. این رمان که الهام بخش آن جریان رمان نو فرانسه بوده است در ساختار و مضمون تقلیدی از رمان حسادت از الن رب گریه میباشد. داستان رمان گلشیری به درون مایه حسادت گره خورده است، اما تلاشهای نویسنده در بهکاربستن ویژگیها و جریان نوشتاری رمان نو، آن را به داستان الن رب گریه نزدیک میکند. در مفالهی حاضر سعی برآنست تا به بررسی این موضوع پرداخته شود که چه میزان اثر گلشیری توانستهاست خود را در جریان رمان نو تثبیت کند و از طرفی سعی خواهیم کرد با دیدگاهی تطبیقی، نقاط تشابه این دو داستان را به تصویر بکشیم. در این راستا، چگونگی پرداخت چهار عامل طرح داستان، شخصیت و زمان و مکان را در داستان گلشیری با توجه به نظریههای رمان نو بررسی میکنیم
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
9
v.
16
no.
2016
67
82
https://france.tabrizu.ac.ir/article_4454_7965212533805475d9104ebbbe05ebde.pdf
آموزش متون ادبی ازطریق افعال موثر
آذر
بابا صفری رنانی
دانشجوی دکتری آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرّس
author
حمید رضا
شعیری
دانشیار گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرّس
author
رویا
لطافتی
دانشیار گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرّس
author
پریوش
صفا
استادیار گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرّس
author
text
article
2016
fre
آموزش متون ادبى از طریق افعال موثر فعل یا گزاره اى دیگر را تحت تأثیر قرار مى دهند و وضیت آن را دستخوش تغییر مى سازند. در اغلب موارد افعال موثر به صورت ضمنى و به عنوان فرضیه یافت مى شوند. بدین ترتیب، مى توان حضورى فرازبانى براى آن ها در نظر گرفت که نه تنها بر کنش و عملکرد کنشگرها در گفتمان اثر مى گذارد، بلکه توانش آنها را نیز تحت تاثیر قرار مى دهد. به دیگر سخن، از طریق برخورد با فعلى کنشى و یا فعلى حالتى، مى توان به افعال موثر نهفته در گفتمان پى برد. در این مقاله مى کوشیم تا نشان دهیم چگونه دانشجویان با استفاده از افعال موثر مى توانند موفق به کشف معناى متون ادبى، ساختن هویت مدالى کنش گران و دریافت جنبه ى عاطفى و تنشى گفته پردازى شوند. به این ترتیب، در این تحقیق بر آنیم تا نشان دهیم چگونه بازى افعال موثر به وسیله ى راه هاى مختلف دستیابى به معنا تبدیل به روشى مناسب براى ایجاد پویایى در کلاس هاى درک متون ادبى، که از آموزش و یادگیرى زبان جدایى ناپذیرند، می شود. همچنین به چگونگى دستیابى به معنا از طریق افعال موثر مى پردازیم.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
9
v.
16
no.
2016
83
104
https://france.tabrizu.ac.ir/article_4455_7ba2b89f3d15fd6e673d09acd80179c4.pdf
شهر صنعتی در رُمان قرن نوزده فرانسه
محمدرضا
فارسیان
دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد
author
text
article
2016
fre
انقلاب صنعتی که به تدریج از اوایل قرن 19 در فرانسه آغاز گردید در نیمه قرن جای خود را در زندگی و کار مردم پیدا کرد. رمان نویسان و به خصوص واقع گرایان نیز با توجه به اهمیت فراوان این پدیده توجه خود را به آن معطوف داشتند. در حالی که بورژوازی شروع به بهره برداری از این انقلاب نمود و روز به روز فربه تر گردید، جمعیت کارگری بوجود آمده در دل این پدیده به نان شب خود هم محتاج بود. علاوه بر رنج کارکردن در شرایط غیرانسانی، او باید رنج زندگی در فقر مطلق در خانه های بسیار کوچک و بدون دسترسی به حداقل مواد غذایی را نیز تحمل کند. این مقاله در پی آن است تا اندیشه های این دسته از نویسندگان را از خلال رمان هایشان به دست دهد. اندیشه هایی که قصد داشته است وضعیت پرولتاریای زاییده از انقلاب صنعتی در مهد آن، یعنی شهر صنعتی، را به خواننده منتقل نماید. لذا ضمن برشمردن ویژگی های شهرهای توصیف شده در رمان نیمه دوم این قرن، تلاش خواهیم نمود تا با نگرش تحلیلی انتقادی، به همراه شخصیت های رمان، تحلیلی از این نماد مدرنیته قرن در فرانسه به دست دهیم.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
9
v.
16
no.
2016
105
121
https://france.tabrizu.ac.ir/article_4456_d1382d2a1ce0c1f83e792b4b48a74018.pdf
مکانکاوی در کاندید اثر ولتر و کیمیاگر اثر پائولو کوئیلو
مژگان
مهدوی زاده
استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهان
author
لیلا
دیده بان
دانشآموخته کارشناس ارشد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه اصفهان
author
text
article
2016
fre
پس از استقرار در یک مکان، فرد شروع به بازسازی آن می کند. هنگام تنهایی، به "گوشه"ای پناه می برد و تنهایی اش را با مکان سهیم می شود. به علاوه، با تقسیم خاطرات و رؤیاهایش با اشیا، امید آن دارد که هندسه از مرز خود عبور کند. در این باره، مکان کاوی مطرح شده توسط گاستن باشلار، مطالعه ی روان شناختی مکان های صمیمی زندگی انسانی را نشانه می گیرد. بافت فلسفی اثر باشلار، یعنی پدیدار شناسی، شرح روشی است که وی از طریق آن تصمیم به دریافت مکان های انسانی کرده است.با این تصور که زندگی شخصیت های اصلی ولتر و کوئیلو، به شدت به مکان وابسته است، در صدد بر آمدیم تا این مکان کاوی را در کاندید ولتر و کیمیاگر کوئیلو بررسی کنیم. مکان های تداعی شده در این آثار، بیش از این که شیء باشند، پدیده اند و هویت خودرا زمانی به دست می آورند که با آگاهی انسانی در می آمیزند. در تحقیق حاضر سعی ما بر این است که ببینیم چگونه قهرمان ولتر و کوئیلو نمایانگر موجوداتی خواهند شد متمرکز بر خود و در عین حال گشوده بر دنیای بیرون. رمز اینکه که چگونه ولتر و کوئیلو از خلال این دو فرد جوان و با گذر از دنیاهای بیرون غنای ناب ترین تجارب درونی را به تصویر خواهند کشید را بررسی خواهیم کرد.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
9
v.
16
no.
2016
123
136
https://france.tabrizu.ac.ir/article_4462_c53e327cc1f3ebb958457f7882863367.pdf
استفاده از پرسشنامه در خودآموزی مدرسین
عاطفه
نوارچی
استادیار گروه مترجمی زبان فرانسه دانشگاه الزهرا
author
text
article
2016
fre
مقاله حاضر در نظر دارد در حیطه خودآموزی و باز آموزی اساتید دانشگاه، استفاده از پرسشنامه را مطرح کند. از آنجا که سنجش بخشی لاینفک در هر نوع آموزش است ، ما در این تحقیق قصد داریم به تجزیه و تحلیل نتایج پرسشنامه ای بپردازیم که در دو نوبت، جلسه اول و جلسه آخر در یک کلاس پر شد و امیدواریم دستاوودهای آن بتواند نه تنها امر سنجش را میسر سازد بلکه تامل و تفکر در آموزش را به همراه داشته باشد. وانگهی پرسشنامه، که به عنوان ابزاری در تحقیق در بین محققین از جمله اساتید دانشگاه شناخته شده است، دستیابی به مسائل روانشناختی و تربیتی را نیز برای برنامه ریزی درسی فراهم میکند که عواملی موثر در بهبود بخشی در نتایج آموزش به شمار میآیند و به مدرس در "مدیریت و پردازش محدوده اختیاراتش" ( پورن، 1999، ص 4) کمک می کند.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
9
v.
16
no.
2016
127
153
https://france.tabrizu.ac.ir/article_4463_07946623fa18aecf614b0b90bdd22569.pdf
بررسی تطبیقی تحول اساطیر در سه گانه پان اثر ژان ژیونو و اهل غرق منیرو روانی پور
آزاده
پیله وریان
استادیار دانشگاه الزهرا
author
مهوش
قدیمی
استاد گروه زبان وادبیات فرانسه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
author
text
article
2016
fre
یکی از جاذبههای اسطوره های کهن در ادبیات، تحول و دگرگونی آن هاست. از دوران باستان تا کنون ورود اسطوره در ادبیات و ارتباط آن با ملزومات نوین جامعه در زمینه های معنوی، اجتماعی و یا سیاسی منجر به تغییر داستان های اسطوره ای پیشین گردیده است. در قرن بیستم به دلایل گوناگون شاهد تغییر ویژگی و خصلت های اسطوره ها در آثار بسیاری از نمایشنامه نویسان، نویسندگان و شعرای فرانسوی و ایرانی از جمله ژان ژیونو و منیرو روانی پور هستیم. پس از مطالعه " سه گانه پان" و " اهل غرق" به منظور بررسی نحوه دگرگونی اسطوره ها و دلایل آن، به این نتیجه رسیدیم که تغییرخلق و خو و خصلت های ایزد پان و پریان دریایی در این آثار تنها به منظور بیان نمادین حقیقتی اجتماعی صورت گرفته است. در حقیقت ، درنده خویی، ظلم و ویرانگری این اسطوره ها نه تنها جنایات، قتل عام، خشونت و فجایع جنگ جهانی اول یا جنگ تحمیلی ایران و عراق را تداعی می کنند، بلکه بیانگر جهان بینی این دو نویسنده و تنفر آنها از جنگ و ظلم نیز هستند.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
9
v.
16
no.
2016
155
178
https://france.tabrizu.ac.ir/article_4465_2690b8cf833a19be1107a46eab51d591.pdf
درک متن نوشتاری در زبان خارجی : طراحی انگاره ای برای عوامل تاثیرگذار بر آن
امیررضا
وکیلی فرد
استادیار و رئیس مرکز آموزش زبان فارسی و سرپرست دانشجویان غیرایرانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
author
text
article
2016
fre
در میان مهارتهای زبانی، درک متون نوشتاری با سرعت مناسب مهمترین مهارت است. یادگیرندگان یک زبان خارجی یا دوم میتوانند با تاکید بر مهارت درک خوانداری، پیشرفت چشمگیری در زمینههای علمی دیگر به ویژه در محیطهای رسمیِ آموزشی به دست آورند. عوامل بیشماری ممکن است بر فهم متون نوشتاری به یک زبان خارجی تاثیر گذارد. به نظر می رسد که تاکنون پژوهشهای پراکنده و ناقصی برای مطالعهی این متغیرهای تاثیرگذار انجام شدهاست. هدف از این پژوهش، ارائه چارچوبی جامعتر برای شناخت این تنوع متغیرهای گوناگون میباشد. بدین منظور، در مرحله نخست پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت و انواع مختلفی از متغیرها و عوامل استخراج گردید. سپس، مراجع و منابع این متغیرها شناسایی و طبقه بندی شد. واکاویهای این پژوهش نشان میدهد سه گروه اصلی از متغیرهای را میتوان بر اساس منابع تولید آنها تشخیص داد و دسته-بندی کرد: متغیرهای خاص خوانندگان، متغیرهای مربوط به متون و متغیرهای وابسته به متن. به کمک نتایج حاصل از این پژوهش، ما انگارهای را به عنوان نمایشی طرحواره از متغیرهای موثر بر درک متن زبان خارجی طراحی کردهایم. در آموزش کارامدِ درک متن که برای اثربخشی بر متغیرهای درگیر در درک متن نوشتاری، از تکنیکهای گوناگون آموزشی استفاده میکند، از این انگاره میتوان بهره گرفت.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
9
v.
16
no.
2016
179
207
https://france.tabrizu.ac.ir/article_4466_517d3781d873818a72ef0b8c24b106ee.pdf
شناسنامه علمی شماره 16
text
article
2016
fre
شناسنامه علمی شماره 16
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
9
v.
16
no.
2016
https://france.tabrizu.ac.ir/article_6171_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf