مطالعه نشانهشناختی سکوت در فضا از خلال جای خالی سلوچ و بیابان
مینا
اعلایی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
author
علی
عباسی
استاد دانشگاه شهید بهشتی
author
text
article
2019
fre
نشانهشناسی روشی است که امکان ارائۀ تحلیلی جامع از شیوههای مختلفِ ایجاد و دریافت معنا را فراهم میآورد. و نشانهشناسیِ فضا به مطالعۀ پیکربندیهای فضایی در گفتمان میپردازد و تأثیرات معنایی را که از آنها نشأت میگیرد، مشخص میکند. محمود دولتآبادی نویسنده واقعگرای معاصر ایرانی است که در آثارش فضا را نه به عنوان یک دکور ساده بلکه به عنوان ساحت معناآفرین، برجسته میکند. به علاوه، جای خالی سلوچ گسترۀ وسیعی است که در آن، سکوت، به ویژه از خلال دیگر فضاها، طنینانداز میشود. ژان-ماری گوستاو لوکلزیو، نویسندۀ معاصر فرانسوی، صدای سکوت را در تمامی آثارش اشاعه میدهد و در بیابان، سکوت بیشتر به عنوان ثمرۀ گسترۀ فضا معرفی میگردد. بر اساس نظریههای مربوط به نشانهشناسیِ فضا، هدف پژوهش حاضر اینست که نشان دهد چگونه فضا از ماهیت ارجاعی خود رها شده تا بتواند تولید معنا کند و سکوت چگونه از خلال اَشکال فضایی ایجاد میشود. به این منظور، مطالعۀ برخی عناصر نظیر رنگها، حیوانات و باد اجتنابناپذیر است.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
12
v.
22
no.
2019
1
21
https://france.tabrizu.ac.ir/article_8094_14cff5d3fdc47625e0600df95adc840d.pdf
دوگانگی تصویر الکتر در ادبیات نمایشی قرن بیستم فرانسه
سحر
دزفولی زاده
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
author
محمد رضا
محسنی
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران
author
محمد رحیم
احمدی
دانشیار دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
author
text
article
2019
fre
دوگانگی شخصیت یکی از موضوعات ادبی است که پرسوناژ را بر اساس شخصیت چندگانه اش ترسیم می کند. این دوگانگی شخصیت وسیله ای است برای بیان دیدگاه دو بعدی طبیعت بشر که ما بین خیر و شر در نوسان است. تعمق در ساختار تصویر دوگانه چهره های اساطیری یونان باستان نقطه ی آغاز نظرات فلسفی، تاریخی، روانشناختی، اجتماعی و ساختارگرایانه است که تا زمان حال ادامه دارند. در میان کهن الگوهای ادبی، زنان اساطیری توجه و تخیل را برمی انگیزند. این قهرمانان زن همانند کلیتمنستر، الکتر و آنتیگون همواره گواه جنبه های زندگی روزمره وهستند و اغلب، نویسندگان حکمت و روح دوران باستان و زمان حال را در پوشش شخصیت یک زن که موانع را در می نوردد، ترسیم می کنند. شیوهی عمل این زنان اساطیری، که سرشار از احساسات منتاقض و لبریز از عشق و نفرت هستند، همواره یکسان نیست. بندهی عقل و بردهی جنون اند. با این حال تمایز سرشت اهورایی و اهریمنی آن ها غیر ممکن جلوه می نماید. درمقاله حاضر، به مطالعهی دوگانگی های شخصیت الکتر در تئاتر قرن بیست فرانسه خواهیم پرداخت.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
12
v.
22
no.
2019
23
33
https://france.tabrizu.ac.ir/article_8578_6b1f1b04fdb8d705a8ccfc6342f4d3c0.pdf
گفتمان تاریخ در تربیت احساساتی اثر گوستاو فلوبر
امیررضا
حاجی نیا
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
author
نسرین دخت
خطاط
استاد زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
author
text
article
2019
fre
اهمیت، جذابیت و نوگراییِ تربیت احساساتی اثر گوستاو فلوبر تا اندازۀ زیادی از الحاق تاریخ در رمان ناشی میشود. برخی از منتقدان امروزی بر این عقیدهاند که برای اجتناب از ارائۀ قاعدهمند تاریخ در ساختار داستانی، فلوبر از یک نظام بیسابقه و مبتکرانه بهره برده است. بنابراین نقد مدرن به بوطیقای تاریخ علاقه نشان میدهد یا به عبارت بهتر به گونهای از گفتمان خاص که به مدد آن فلوبر در یک اثر تخیلی، واقعیت سیاسی عصر خود را میسازد، به هم میریزد و دوباره میسازد. در واقع ما درصدد مطالعۀ روندی هستیم که به تنظیم و سازماندهی وقایع تاریخی میانجامد، تا نشان دهیم چگونه انقلاب 1848 در سراسر رمان به شیوهای پراکنده و از خلال صحنهها، گفتگوها و رویدادها ارائه شده است. برای احاطۀ بیشتر به مسئله، به بررسی شیوهها و فرآیندهای نوینی میپردازیم که فلوبر برای صرف نظر کردن از گفتمان صریح تاریخی آنها را خلق میکند. این فرآیندها به تاریخ امکان میدهند تا خود را به مدد زاویۀ دید درونی و کارکرد روایی توصیفها به صورت منقطع نقل کند. در واقع از خلال قطعههای توصیفیِ پراکنده است که فلوبر در به حاشیه بردن تاریخ موفق میشود و بدین گونه حضور آن را از طریق غیبتش مشخصتر و شاید حتی برای خواننده جذابتر میسازد.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
12
v.
22
no.
2019
35
53
https://france.tabrizu.ac.ir/article_8092_4e308958bcc56ac5ae1304a64eeca860.pdf
خوانش دژلطفی سلیم بشی از طریق نظریۀ بینامتنی ریفاتر
سمیه
کشاورز
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
author
مهوش
قویمی
استاد زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، واحد علوم تحقیقات، ایران
author
text
article
2019
fre
اسطورۀ صحرا در ادبیات تمام دورهها حضور دارد. ادبیات فرانسه نیز، در این مورد استثنا نیست. از این لحاظ، داستان کوتاه دژ لطفی، اثر نویسندۀ معاصر الجزایری سلیم بشی، بسیار جالب است. با بهرهبرداری از نماد غنی این اسطوره، او تجربۀ خاصی از سربازی در صحرا را حکایت میکند. با اتخاذ روش توصیفی-تحلیلی و با در نظر گرفتن مزایای رویکرد بینامتنیت ریفاتر، تحقیق حاضر به شیوۀ خوانش میپردازد تا بینامتن و دلالت متن بشی را بدست آورد. بسط گونههای تحلیلی –در مورد نشانه و نشانۀ دوگانه- به واسطۀ سنت نشانهشناختی از منظومۀ توصیفی کاربردی ثابت ارائه میدهد، سنتی که گذر از معنی به دلالت متن را تحمیل میکند. بررسی ساختارهای روایی نشان میدهد که گذشته و تاریخ نه فقط در سطح مضمون بلکه در سطح ساختار متن نیز تأثیرگذارند. نوشتار تاریخ بین عینیت تاریخی و تخیل آشکار میشود. نتایج این مطالعه نشان میدهد که نویسنده با نمادی اسطورهای از طریق ایجاد شبکۀ معنایی صحرا تلاش میکند تا مسئلۀ هویت را مطرح کند. صحرا نماد جاودانگی و بازگشت به خویشتن است. بنابراین مسئلۀ هویت به عنوان میراث تاریخی مطرح میشود.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
12
v.
22
no.
2019
55
67
https://france.tabrizu.ac.ir/article_8398_0b26e689dc863bb2113e37149c451381.pdf
نوآوری در بازآفرینی اسطوره اورفه: انعکاس متون کهن در قرن بیستم، مطالعه نمایشنامه اوریدیس ژان آنوی بر اساس روش اسطورهکاوی ژیلبر دوران
فائزه
خاکپور
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه فردوسی مشهد
author
نگار
مزاری
استادیار، دانشگاه فردوسی مشهد
author
محمدرضا
فارسیان
دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه فردوسی مشهد
author
text
article
2019
fre
هر بازنویسیِ ادبی، به نوعی بازخوانی، انطباق و به روزآوریِ متن ادبی است. از این رو متون ادبی هر دورهای به نوعی بیانگر بینش، سلایق و ارزشهای حاکم بر آن دوران هستند. ژان آنوی در زمرۀ نمایشنامهنویسانی قرار دارد که با الهام از اساطیر کهن و با بازخوانی مدرن از این اساطیر، مفاهیم جدیدی را آفریده است. او در یکی از نمایشنامههای خود به نام اوریدیس با تعبیری متفاوت و در قالبی جدید همانگونه که از عنوان آن برمیآید، داستان یک زن را به تصویر میکشد. آنوی برخی از جنبههای اسطورۀ بنیادین را تغییر داده و بدین ترتیب، عشق پاک میان اورفه و اوریدیس در اسطوره باستانی را به ظاهر به سخره میگیرد. رویکرد نوآورانه در بازنویسی این اسطوره نمایانگر تغییر فرهنگی اساسی است که ریشه در تغییرات در نظام ارزشهای اخلاقی دارد. در این تحقیق، پیامدهای اجتماعی عصر نو در بازنویسی این اسطوره، مورد بررسی قرار خواهند گرفت و با بهرهگیری از روش اسطورهکاوی ژیلبر دوران، به تحلیل و بررسی خرد اسطورهها (اسطورکها) در این نمایشنامه آنوی خواهیم پرداخت. این روش نقد، امکان مطالعۀ تغییرات واحدهای معنادار اسطوره بنیادین را در بازنویسی با توجه به شرایط جامعه فراهم میآورد.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
12
v.
22
no.
2019
69
86
https://france.tabrizu.ac.ir/article_8105_22b41d98513adc8b48219b50706ee968.pdf
تحلیل هتروتوپیا در داستانهای سولوی یک بازآمده نوشته کوسی افویی و معمای بازگشت نوشتۀ دنی لافرییر با تکیه بر نقد جغرافیایی برتران وستفال
شبنم
نیک رفعت
دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
author
بهمن
نامور مطلق
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی
author
text
article
2019
fre
بازگشت به زادبوم بعد از گذشت مدت زمانی طولانی در عصر معاصر با نویسندگان بیشماری که متأثر از مهاجرت و تبعید هستند، الهامبخش داستانهای خلاقانهای شده است. کوسی افویی نویسندۀ توگویی در سولوی یک بازآمده و دنی لافری-یر نویسندۀ اهل هایتی در داستان معمای بازگشت، هر یک به شیوۀ خود به روایت تجربۀ دیگربودگیِ بازآمده در فضای آشنای وطن خود پرداختهاند. در این تحقیق با تکیه بر نظریۀ نقد جغرافیایی برتران وستفال، به تحلیل رابطۀ فضای بازنمایی شده و فضای ارجاعی و نیز معنایی که به تبع آن در فرایند بازگشت حاصل میشود، میپردازیم. علاوه بر آن، تلاش میکنیم با وامگیری از تئوری هتروتوپیا که اولین بار فوکو مطرح میکند و وستفال آن را بسط میدهد، کارکرد فضای قبرستان را به عنوان دیگرفضا که در تقابل با نظمِ حاکم بر وطن معنادار میشود تبیین کنیم.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
12
v.
22
no.
2019
87
101
https://france.tabrizu.ac.ir/article_8104_ec485d8b67dd031c109886decd8978b9.pdf
مقایسۀ تأثیر دو روش تدریس دستور محور در یادگیری زمان گذشتۀ فرانسه توسط فراگیران ایرانیِ زبان فرانسه
محمد
رحیمی
دانشیار بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی دانشگاه شیراز
author
طیبه
رئوف زاده
استادیار بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشگاه شیراز
author
text
article
2019
fre
تحقیق حاضر دو روش متفاوت گرامر محور، آموزش مستقیم گرامر و آموزش معنا محور گرامر، را بر یادگیری زمان گذشته فراگیران زبان فرانسوی فارسی زبان مقایسه کرد. به این منظور، ۵۰ فراگیر زبان فرانسه در سطح متوسط به پایین به دو گروه آموزش گرامر محور و آموزش معنا محور تقسیم شدند. به زبان آموزان هر دو گروه دو آزمون تشخیصی و تولیدی در ابتدا (پیش آزمون)، هفته ششم ترم (آزمون میانی)، و هفته نهم (آزمون نهایی) داده شد. نتایج تحقیق نشان دادند که هر دو گروه دانش خود در زمان گذشته را در آزمون میانی و نهایی بهبود بخشیدند. اما گروه معنا محور که بصورت غیر مستقیم اموزش داده شدند، عملکرد بهتری از گروهی که گرامر بطور مستقیم به آنها آموزش داده شد در هر دو تست (تشخیصی و تولیدی) در آزمون نهایی داشتند. برعکس، گروه گرامر محور عملکرد بهتری در آزمون تشخیصی میانی داشتند.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
12
v.
22
no.
2019
103
114
https://france.tabrizu.ac.ir/article_8372_7dc7b15a406d59b525c13578eeff2bb3.pdf
سفر چون برزخ نزد امین معلوف
نازنین
سنجری
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
author
دومینیک
کرنوی ترابی
دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
author
text
article
2019
fre
سفر در رمانهای امین معلوف به یک مقصد یا نقطهای به نام پایان منتهی نمیگردد. در دنیای داستانی معلوف مقصد، بخشی از مسیر است. از همین روست که نویسنده در سمرقند اشاره میکند: «عجیب عجولند مسافران برای رسیدن» و قهرمانان او بر خلاف مسافران عجول، جهان را از هر سو میپیمایند تا حیات آمیخته به سفرشان بر نقطۀ شروع خاتمه یابد. معلوف، خود نقطۀ شروع را منشأ مینامد و آن را در تقابل با ریشه قرار میدهد. ریشه به زمین دوخته شده، در حالیکه منشأ: ریزوم، بر شدن لانه کرده و آزاد است، چون کوه تانیوس که ما بین آسمان و زمین است. در انتهای تحقیق پیش رو خواهیم دید تانیوس به عنوان نمایندۀ قهرمانان معلوف، با نشستن به روی کوهی بین زندگی و مرگ، کوهی واقع در سرزمین مادری خود، در فضایی برزخی، سفر طولانی خویش را خاتمه میدهد. پژوهش پیش رو از این رو سعی بر روشن کردن رابطۀ تنگاتنگ سفر و برزخ در معنایی که معلوف به آن میبخشد دارد.
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
12
v.
22
no.
2019
115
129
https://france.tabrizu.ac.ir/article_8095_36ceac9fcde4ed81419472d8b453256f.pdf
تفکراتی در باب مفهوم تعهد ادبی: مروری بر نظرات
گیلیوه مرلن
وکنگ نینتمد
دانشگاه مروآ، کامرون،
author
text
article
2019
fre
به عقیدۀ بسیاری از خوانندگان و منتقدان ادبی، ژان پل سارتر چهرۀ نمادینِ بحث تعهد نویسنده شناخته میشود، در آن معنا که وی معتقد است که یک متن نوشته شده، همواره حامل ردپایی از زمانیست که در آن تولید شده است. با تکیه بر این اصل که نباید «برای هیچ و پوچ سخن گفت» سارتر نتیجه میگیرد که نویسنده باید همیشه و به طور کامل مسئولیت خود را بپذیرد. با این حال، نظریۀ سارتر مورد انتقاد قرار گرفت. با در نظر گرفتن موضع ژان بسییر در چه جایگاهی برای ادبیات؟ (2001)، رمان معاصر یا مسئلۀ جهان (2010)، مواضع امانوئل فرز و برنار مورالیز در مسائل کلی ادبیات (2001)، مواضع ژان رانسییر در سخن خاموش. رسالهای در باب تناقضات ادبیات (1998)، نظرات جاستین ک. بیسانسوا در رمان معاصر آفریقایی: داستانهای تخیلی در باب تخیل مدرنیته و رئالیسم (2009) و نظرات پاتریس گانانگ در مانیفست جدید ادبیات آفریقایی (2007) و اصل توهین_آمیز (2005)، برآنیم تا نشان دهیم که فراتر از تعهد سیاسی و اجتماعی نویسنده، ادبیات نیز پیش از هر چیز یک عمل مستقل است. این به ما اجازه میدهد تا به همراه رولان بارت چنین نتیجه بگیریم که «نوشتن فعلی غیر متعدی است»
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
12
v.
22
no.
2019
131
143
https://france.tabrizu.ac.ir/article_8555_0331efbdc606b8f60e4f96b58c11e84f.pdf
ساختار خود زیستنامهنگاری در اثر اتوبیوگرافی سیمون دوبووار (خاطرات دختری آراسته)
ملیحه
ضیایی
دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، ایران
author
غلامرضا
ذات علیان
استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران
author
محبوبه
فهیم کلام
دانشیار، گروه زبان فرانسه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
author
text
article
2019
fre
سیمون دوبوار، یکی از نویسندگان قرن بیست، در خود شور عمیقی برای خواندن و نوشتن می یابد، رمان ماندارینهایش برنده جایزه گنکور است. با این حال، این نوع ادبی را کنار گذاشته و به شرح حال نویسی به عنوان یک ژانر ادبی می پردازد و دارای پنج اثر اتوبیوگرافی می باشد. خود زیست نامه نگاری نوعی است که حداقل مشخصه اش با هویت نویسنده، راوی و شخصیت اصلی تعریف می شود . در سال 1958، خاطرات دختری آراسته را پس از سالخوردگی و کائنات به رشته تحریر در می آورد و از طریق زیست نامه نگاری است که گونه یی از رهایی زنانه را به تصویر می کشد. پیمان زیست نامه نگاری به عنوان تم اول مطرح میشود برای دستیابی به اینکه که چگونه نویسنده خود زیست نامه نگاری را مینویسد؟ دوبوار چگونه به نگارش این اثر اتوبیوگرافی می پردازد؟ هدف مقاله این است که از طریق بررسی اثر اتوبیوگرافیک خاطرات دختری آراسته نشان دهیم چگونه دوبووار بر اساس نظریه های فیلیپ لوژن به سوالات خواننده درمورد زیست نامه نگاری پرداخته و مطالعه سبکی که سیمون برای تداعی ایده ها و افکار خود اتخاذ می کند ، هنگامی که خواننده را با خاطرات و تصاویر زندگی خود و جهانیکه در آن احاطه شده ، همراهی میکند
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
12
v.
22
no.
2019
145
155
https://france.tabrizu.ac.ir/article_8579_7dc8a075ebc39f8c3a1fd33d1a015d40.pdf
شناسنامه علمی، شماره 22
text
article
2019
fre
sommaire No. 21
Recherches en Langue et Littérature Françaises
University of Tabriz
2251-7987
12
v.
22
no.
2019
0
0
https://france.tabrizu.ac.ir/article_8557_8d1d2116c6557ac3af94b66f8b8506e8.pdf