نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه حکیم سبزواری

چکیده

از نیمه دوم قرن بیستم، مفهوم «حرکت» که جزو مفاهیم لاینفک زندگی بشری است، از جمله مفاهیم متداول ادبیات فرانسه به شمار می­رود. در همین راستا، مفهوم «جابجایی» جایگاه ویژه­ای در آثار نویسندگان بزرگ دارد، نویسندگانی که سعی بر بازتاب ابعاد و جوانب این مفهوم در دنیای ادبیات دارند، بطوری که مفهوم جابجایی جزو مفاهیم بنیادین آثار این نویسندگان محسوب شده و بدین ترتیب باعث شده سفرنامه­ها و رمانهای حادثه­ای در زمره ی آثار پرطرفدار قرار گیرند.
ژان ماری گوستاو لو-کلزیو از جمله نویسندگانی است که در اغلب آثار خود به این موضوع پرداخته­اند. به منظور ارائۀ تصویری حقیقی و روشن از جهان و انسان، این نویسندگان تن به سفر داده و بواسطۀ نوشتار ادبی و زبان خاص آن، به مکاشفات و ملاحظات دنیای درونی و بیرونی انسان با هدف کشف سایر ابعاد و جوانب جهان و دنیای درونی انسان، پرداخته­اند. جستجو و تفحص در رمانهای لو-کلزیو دارای ساختار ویژه­ای است، مطابق آنچه در تعریف مفهوم حرکت می­گنجد، شخصیتهای اصلی رمانهای «ستارۀ سرگردان»، «سرنوشت» و «کتاب گریز» این نویسندـ بزرگ، را مسافر، مهاجر، خانه به دوش، کودک، چوپان و از این قبیل انسانهای آواره و بی­خانمان تشکیل می­دهند که همواره و همه جا در حال حرکت و جابجایی (گاهی در مفهوم آوارگی) هستند.
از دیدگاه لو-کلزیو، مفهوم حرکت می­تواند مربوط به فاکتورهای انگیزشی متفاوتی باشد. ادبیات وی، ادبیات فرار و گریز نیست، بلکه فراتر از آن، ادبیات تحقیق و تجسس و تفحص است. این موضوع باعث پیوند و مصالحۀ مفاهیم عمدتا متناقض و نامتجانس از جمله مفهوم سکون (عدم حرکت) شده، بنابراین همزیستی آیین­های متفاوت و ناهمگون یکی از ویژگیهای عمومی آثار وی می­باشد. نتایج این حرکتها و جابجایی­ها در فضای حقیقی و فضای فکری، شالوده و تاروپود ایده­ها و جهان­بینی وی را شکل داده و پیرنگ تفکرات غالب در رمانهایش محسوب می­شود، موضوعی که حول چهار عنصر بنیادین معنا پیدا می­کند: هویت، غیریت، خودشناسی و دیگرشناسی.

کلیدواژه‌ها

LE CLÉZIO Jean-Marie Gustave (1969), Le livre des fuites, Paris, Gallimard.
LE CLÉZIO Jean-Marie Gustave (1992), Etoile errante, Paris, Gallimard.
LE CLÉZIO Jean-Marie Gustave (1999), Hasard suivi de Angoli Mala, Paris, Gallimard.
ARMEL Aliette (1998), L’écriture comme trace d’enfance, Magazine littéraire, n˚362.
BACHELARD Gaston (1957), La poétique de l’espace, Paris, PUF.
BACHELARD Gaston (1960), La poétique de la rêverie, Paris, PUF.
CHALIER-VISUALINGAM Elisabeth (1996), Littérature et altérité Penser l'autre, Paris- Budapest, Revue d’Etudes françaises.
DE CORTANZE Gérard (1998), Une littérature de l’envahissement, Magazine littéraire, n˚362.
DE CORTANZE Gérard (1998), J.-M.G. LE Clézio errances et mythologies, Magazine littéraire, n˚362.
DE CORTANZE Gérard (1999), J. M. G. Le Clézio,  Le nomade immobile, Paris, Gallimard.
J. AHERN Jacquelyn (2002), Le Voyage de J. M. G. Le Clézio en soi et dans le monde: Une traversée de métamorphoses textuelles, Central Connecticut State University, Londres.
MBASSI ATÉBA Raymond (2008), Identité et fluidité dans l’œuvre de Jean-Marie Gustave Le Clézio, Une poétique de la mondialité, Paris, Harmattan.
MIHUT Silvia (1918), Voyage réel et voyage de l’imaginaire, Conférence universitaire de Dr. Silvia Mihut.
MILLAT Anne (2005), Etoile errante, une histoire dans l'Histoire, Revue de réseau CNDP pour les enseignants de français, N° 35.
MOURA Jean-Marc (1992), Lire l'exotisme, Paris, Dunod.
ROUSSEL-GILLET Isabelle, SALLES Marina (2010), Fécondités des confluences, Presses universitaires de Rennes.
SUZUKI Masao (2009), De la claustromanie au nomadisme: l’origine du goût de l’ailleurs chez Le Clézio, Revue d’Europe, Paris, N° 957-958.
LÉGER Thierry, ROUSSEL-GILLET Isabelle, SALLES Marina (2010), Le Clézio, passeur des arts et des cultures, Presses universitaires de Rennes.
VAN ACKER Isa (2008), Carnet de doute, variantes romanesques du voyage chez Le Clézio, Rodopi B.V, Amsterdam- New York.
WESTPHAL Bertrand (2000), La géocritique, mode d’emploi, Limoge, Pulim.